Mystic Words Yello Mystic Words Pink Mystic Words Fuchsia Mystic Words MintCream Mystic Words Violet Mystic Words Lavender Mystic words daily puzzles
Jak zacząć biegać? – Kielecki Biegacz

Jak zacząć biegać?

Jak zacząć biegać? – to pytanie dostaje dość często od osób, które skuszone wszechobecną modą na bieganie chciałyby same spróbować tego „wynalazku”. W zasadzie mógłbym napisać tylko o założeniu dresów, halówek i wyjściu na dwór, aczkolwiek nie zrobię tego 🙂 Istnieje ryzyko, że jako osoba początkująca popełnisz podstawowe błędy, które skutecznie zniechęcą Cię do tej aktywności fizycznej.

Jeśli więc jesteś osobą, która do tej pory z bieganiem miała wspólnego tyle ile ja z grą w hokeja to ten artykuł jest dla Ciebie!

Przed Wami 10 porad, odnośnie tego jak zacząć, na co zwracać uwagę, co wolno a czego nie wolno. Zapraszam do lektury 🙂

  1. Odpowiedni strój to połowa sukcesu – nie, nie chodzi mi o kupno specjalistycznych butów, koszulek, spodenek do biegania. Na początek nie ma to kompletnie sensu! Nie warto inwestować w coś do czego nie mamy pewności że nam się spodoba i będziemy chcieli się temu poświęcić. Chodzi mi raczej o to aby ubrać się wygodnie oraz odpowiednio do aktualnej pogody. Zakładanie bluzy przy +20 raczej nie będzie dobrym pomysłem i szybko zniechęcimy się do wysiłku. Na początek wystarczy zwykły t-shirt, spodenki i halówki.
  2. Nie wybiegaj zbyt daleko od domu – Wybierz trasę którą doskonale znasz i czujesz się bezpiecznie! Postaraj się też na początek o w miarę równy teren bez zbytnich górek oraz pagórków. Nie oddalaj się za daleko bo może się okazać że nie będziesz miał siły na powrót. Dobrym pomysłem jest pójście na bieżnię (nie tą na siłowni tylko zwykłą w terenie) i zrobieniu paru kółek na niej. Ja tak zaczynałem.
  3. Zjedz posiłek przed treningiem – Bieganie z pustym żołądkiem na początek nie jest najlepszym pomysłem. Możesz poczuć się źle, mieć zawroty głowy czy też nudności. Broń Boże nie należy jeść 5 min przed wyjściem na trening. 2h – spokojnie powinno wystarczyć. Generalnie uważam że bieganie na czczo nie ma sensu, nawet jeśli Twoim celem jest schudnięcie. A jeśli już o celu mowa to…
  4. Wyznacz sobie cel – zdaję sobie sprawę że będzie to Twój pierwszy trening, ale uwierz…o wiele lepiej biegnie się z jakimś celem niż bez niego. To tak jak w życiu – warto mieć cel i do czegoś dążyć. Podobnie jest z bieganiem. Na początek może to być przebiegnięcie 1 km, czy też nieprzerwany bieg przez 10 min lub też marsz przeplatany z 10 powtórzeniami truchtu. Zawsze możesz wyznaczyć sobie „mniej formalny” cel np. pobiegnięcie po bułki do sklepu i z powrotem 🙂 Wszystko to jest lepsze niż brak celu!
  5. Nie szarżuj! – Chyba najważniejsza porada, którą większość początkujących olewa. Nie biegnij na maksa, zacznij spokojnie, bez pośpiechu. Pamiętaj że dopiero zaczynasz, nie chcesz chyba złapać kontuzji na „dzień dobry” prawda? Wszystko przyjdzie z czasem. Więcej porad odnośnie treningu dla początkującego w innym dziale.
  6. Nawadniaj się – Na wszelki wypadek zalecam zabrać butelkę wody. Zdaję sobie sprawę, że pierwszy trening nie będzie zbyt długim czasowo wysiłkiem, nie oznacza to jednak że nie zmęczysz się wcale. Pamięta,j że w Twoim przypadku poziom zmęczenia po jedynie 1-2 km może być podobny do mojego po 15 km. Generalnie warto mieć czym zmoczyć usta gdy nam w nich zaschnie 🙂 W późniejszych etapach wody będziesz potrzebował dopiero po 20 km.
  7. Przebadaj się! – Kolejna mega ważna porada. Generalnie zanim zaczniesz uprawiać jakąkolwiek aktywność fizyczną warto wybrać się do lekarza i zwyczajnie zapytać o możliwość biegania. Więcej na ten temat znajdzie się w osobnym artykule. Pamiętajmy, że zdrowie jest najważniejsze.
  8. Rozgrzewka – ważny element każdego treningu. Porozciągaj się trochę, porób przysiady, skłony tułowia, poskacz, wszystko to zminimalizuje ryzyko kontuzji
  9. Znajdź partnera – popytaj wśród znajomych, być może znajdzie się ktoś z okolicy kto również tak jak i Ty dopiero zaczyna? Razem łatwiej o motywację! Będzie Ci też głupio zrezygnować z treningu wiedząc, że ktoś na Ciebie czeka 🙂
  10. Czerp fun!– O to w tym wszystkim chodzi! Gdziekolwiek i jak daleko byś nie pobiegł, ile hektolitrów potu byś nie wylał, pamiętaj że chodzi o FUN! Wbij sobie to do głowy! Bieganie ma Ci sprawiać przyjemność! Tylko wtedy zakochasz się w tym i oddasz bez reszty 🙂

Dodaj komentarz